‘Wie is aan het woord?’ – onderzoekers analyseren de verkiezingscampagne in de media Door:
Foto: Pixabay, Pexels

Mark Rutte was het vaakst te horen en te zien, Lilian Marijnissen van de SP kwam van de vrouwen het langst aan het woord en in beeld, en de rechtse partijen kregen ruim drie keer zoveel aandacht als linkse partijen. 

Dit zijn enkele bevindingen uit het onderzoek ‘Wie is aan het woord?’- Politici en partijen in de media tijdens de verkiezingscampagne 2021, waarbij onderzoekers van de Vrije Universiteit, de Universiteit van Utrecht keken naar de optredens van politici in programma’s in de periode van 1 februari tot en met 12 maart. Ze analyseerden hierbij in samenwerking met Beeld & Geluid een selectie van radio- en TV-uitzendingen van de publieke omroep met gebruik van automatische spraakherkenning, gezichtsherkenning en stemherkenning.

Alle voorlopige resultaten lees je in deze Datastory van Clariah Media Suite, het platform dat onderzoekers toegang geeft tot Nederlandse multimediale archieven uit de collecties van onder andere Beeld & Geluid, Eye Film Institute, Meertens Instituut, DANS en de Koninklijke Bibliotheek.

Meer artikelen