Born-digital. Dat was het thema van de najaarsbijeenkomst voor de AVA_Net-experts op donderdag 31 oktober bij Beeld en Geluid. Wat is de stand van zaken als het gaat om de archivering en preservering van digitaal geproduceerd AV-materiaal? Welke workflows zijn hiervoor ingericht? En welke middelen en tools bestaan er om de instroom ervan te vergemakkelijken?

Nieuwe uitdagingen

Born-digital vraagt om een heel eigen aanpak, zo vertelt onderzoekster Eef Masson van de UvA. Zij deed onderzoek naar het selectie- en waarderingsbeleid van Beeld en Geluid en Eye Filmmuseum met betrekking tot digital born AV-materiaal. Hieruit blijkt dat de digitalisering van collecties en archieven zorgt voor een verschuiving in het wat/hoe/wie/wanneer van selectie en waardering en dat deze transformatie nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Haar hele onderzoek, Appraisal and Selection in Moving Image Archives: Legacy and Transformations, kun je teruglezen in de Kennisbank van AVA_Net.

Workflow (in progress) bij Stadsarchief Amsterdam

Nu zijn Beeld en Geluid en Eye Filmmuseum grote AV-instellingen die inmiddels jarenlange ervaring hebben met de instroom van born-digital, maar hoe zit het met de kleinere erfgoedinstellingen die pas sinds kort sporadisch digital born AV-materiaal krijgen aangeboden en opnemen in het archief? Hoe archiveren en preserveren dit? Om dit te laten zien neemt Suzan Crommelin ons mee door de workflow (in progress) van het Stadsarchief Amsterdam. Van de transcodering en opslag van de files tot aan de beschikbaarstelling, waarbij je het materiaal alleen aan de hand van de extensie kunt herkennen als AV.

Uit de reacties en vragen die haar verhaal oproept blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de kleinere AV-archieven in hoe zij omgaan met het archiveren en preserveren van born-digital. In hoeverre werk je samen met het e-depot? Wat doe je als er geen metadata wordt aangeleverd? En hoe ga je om met verschillende bestandsformaten?

Regeling Eye Filmmuseum met Filmfonds

Eye Filmmuseum kent deze problemen niet, althans niet als het gaat om de films van het Filmfonds. Het museum maakte namelijk met het Filmfonds de afspraak dat filmproducenten hun producties in een specifiek bestandsformaat moeten aanleveren, willen ze hun subsidie krijgen. Ook zorgen de producenten zelf voor de metadata. Jeroen de Mol van Eye vertelt hoe de regeling tot stand kwam en laat zien hoe zijn organisatie deze in zijn workflow en managementsysteem integreerde.

Tool maakt instroom Born-digital eenvoudiger

Ook Beeld en Geluid vond een manier om de instroom van born-digital makkelijker te maken. Coördinator Cor van Veen presenteert een plug-in die het archief speciaal voor FOX Sports ontwikkelde. Deze sportzender vroeg Beeld en Geluid om een dienst waarbij individuele voetbalclubs uit de Eredivisie eenvoudig hun eigen video’s voor eigen gebruik in het archief kunnen laten instromen. Hiertoe ontwikkelde Beeld en Geluid een plug-in waarmee de clubs hun video’s en metadata kunnen aanleveren zonder dat ze ingewikkelde XML-en moeten aanmaken. Bijkomstig voordeel is dat je deze tool met enkele aanpassingen ook zou kunnen inzetten voor de instroom van ander digital born AV-materiaal, zoals podcasts en vlogs.

Updates AVA_Net

De bijeenkomst eindigt met enkele  mededelingen vanuit AVA_Net. Zo is er een Save the Date voor het aankomende  AVA_Net Symposium: donderdag 18 juni 2020. Ook verwelkomt AVA_Net-team twee nieuwe leden: Evelien Wolda en Kristina Petrasova. Evelien gaat de Kennisbank van AVA_Net bestieren. Kristina organiseert een AVA_Net-training over auteursrecht op maandag 9 december bij het Nationaal Archief in Den Haag.

Deel dit nieuwsbericht