IDFA 2025 kijk- en doetips Door:
  07/11/25

Donderdag 13 november is het weer zover: IDFA 2025 gaat van start! Tien dagen lang kun je genieten van de mooiste documentaires uit binnen- en buitenland. Met ook dit jaar weer veel films met archiefmateriaal, om van te smullen voor elke AV-erfgoedliefhebber. Benieuwd wat er zoal te zien en te doen is?

Susana da Sousa Dias

Eregast tijdens IDFA 2025 is filmmaker, curator en academicus Susana de Sousa Dias. Haar werk kenmerkt zich door een radicale en poëtische omgang met archiefmateriaal, waarmee ze thema’s als dictatuur, koloniale nalatenschap en de fragiele gelaagdheid van collectief geheugen onderzoekt. Speciaal voor het festival stelde ze een persoonlijke Top 10 samen. IDFA vertoont een retrospectief van haar oeuvre en gaat uitgebreid met haar in gesprek tijdens de Guest of Honor Talk.

Susana da Sousa Dias (bron: idfa.nl)

Beeld & Geluid IDFA Reframe Award

De Beeld & Geluid IDFA ReFrame Award bekroont de documentaire die op de meest inventieve en inspirerende manier archiefmateriaal inzet. Dit jaar dingen er elf films mee naar de prijs, waaronder het Nederlandse filmdebuut van videokunstenaar Jeroen Kooijmans. Zijn intieme en poëtische documentaire Love-22-Love gaat over geestelijke kwetsbaarheid, liefde en herstel. Met eigen opnames, homevideo’s en voice-overs onderzoekt Kooijmans zijn psychose, zijn relatie met kunstenaar Elspeth Diederix en de balans tussen kunstenaarschap en vaderschap. De film vormt een persoonlijke reis van verlies en heling en is tegelijk een ontroerende liefdesverklaring in beeld.

De andere genomineerden voor de Beeld & Geluid Reframe Award zijn:

Still ‘December (Bron: idfa.nl)

Industry Talk: Archives of Resilience – Tiger’s leap into the past

Marta Popivoda (regisseur, Slet 1988) gaat tijdens de industry talk Archives of Resilience – Tiger’s leap into the past in gesprek met documentairemakers Lana Daher (Do You Love Me), Lucas Gallo (December), Tatiana Fuentes Sadowski (The Memory of Butterflies), Michèle Stephenson (True North) over de kracht van archiefmateriaal als getuige van maatschappelijke strijd en collectief geheugen. Ze vertellen hoe zij historisch beeldmateriaal gebruiken om onderdrukking, kolonialisme, corruptie en verzet te verbeelden en om vergeten of verdrongen geschiedenissen opnieuw tot leven te brengen.

Still ‘The True North’ (bron: idfa.nl)

Industry Talk: Who’s Watching Whom – Documentary, AI and ownership of the image

Wat biedt AI aan nieuwe mogelijkheden, van het opschonen van beeld en geluid tot het ondersteunen van onderzoek, en waar liggen de ethische grenzen? Elizabeth Klinck gaat hierover in gesprek met documentairemakers Eugen Bräunig (Houseguest Pictures), David France (Free Leonard Peltier) en Marc Isaacs (Synthetic Sincerity). De makers delen hun ervaringen van het inzetten van AI als creatief hulpmiddel tot de zorgen over auteursrecht en het gebruik van hun werk als trainingsmateriaal. Samen verkennen ze de kansen én risico’s van deze innovatieve, maar ook verontrustende technologie voor de toekomst van de documentairefilm.

Still ‘Synthetic Sincerity’ (bron: idfa.nl)

Meer artikelen